Het brede kader van Velázquez’ Las Meninas speelt met de kijker

velazguez meninas

Las Meninas (de hofdames, 1656) van Diego Velázquez

In Las Meninas zien we de schilder achter de ezel in een provisorisch atelier, terwijl de infanta, de dochter van de koning, bij hem op bezoek is. Zij wordt vergezeld door twee jonge hofdames, een klein mens, een kind, een hond en twee oudere chaperonnes, en gadegeslagen door een kamerheer des konings die in het verdwijnpunt van het schilderij in de deuropening staat. Zelf kijkt ze naar ons, de toeschouwers, net als de schilder en de achondroplaste. Of kijken ze naar iemand die net het atelier binnenkomt, de koning met zijn vrouw bijvoorbeeld? In dat geval is de afbeelding van het koninklijk paar aan de achterwand geen schilderij maar een spiegel.

Velázquez’ spel met de kijker heeft door de eeuwen heen kunnen rekenen op de mateloze bewondering van collega’s.

Uit: Made in Europe – Pieter Steinz, Nieuw Amsterdam Amsterdam, 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s