De kenmerken van Paul Thomas Anderson’s films

Paul Thomas Anderson (1970, Studio City, USA) werd in den beginne vaak vergeleken met filmmaker Robert Altman. Reden: de ensemblefilm en de verweven verhaallijn. Veel personages, gelaagde plots, ongebruikelijke visie op alledaagse situaties. Dit alles verweven in films die de tijd nemen om het verhaal te vertellen. Anderson schreef en regisseerde zijn eigen complexe films. Thematisch zijn er overeenkomsten, zoals in bijgaande clip duidelijk wordt.

Zijn filmstijl is ondertussen ontwikkeld tot een opmerkelijke. Boogie Nights (1977) was zijn doorbraak. Daarna volgden meesterwerken als: Magnolia, Punch Drunk Love, There will be blood en The Master. Anderson werkt vaak met dezelfde acteurs.

Mijn belangstelling voor Anderson’s films zit vooral in het humanisme van zijn vertellingen en de sympathie die hij opwekt voor zijn hoofdpersonages. Zijn soms wat excentrieke hoofdpersonen laten altijd zeer herkenbare karaktertrekken zien. Ondertussen leveren zijn films behoorlijke kritiek op onze moderne (neo-liberale en veramerikaniseerde) levenswijze.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s