Het badhuis: toppunt van Romeinse bouwkunst

badhuis, hongarije

Boedapest, Hongarije

badhuis, iran

Iran

badhuis, japan

Japan

badhuis, marroko

Marrakech, Marroko

Het basisontwerp van een (romeins) badhuis was overal in grote trekken hetzelfde – een verkleedruimte, een zweetkamer die door middel van tunnels met hete lucht onder de vloer of in de muren werd verwarmd, een grote, gewelfde hal die matig warm werd gehouden en een onverwamd frigidarium dat gedeeltelijk open was en een koud bad bezat alsmede een rotunda die met behulp van circulerende damp werd verwarmd en aan de bovenkant een opening had, zodat midden op de dag en in de middag het zonlicht kon binnendringen. Bovendien had een badhuis zwembaden. Op een aangrenzend terrein kon men wandelen, converseren, zonnebaden, gymnastiekoefeningen doen, verschillende balspelen beoefenen, hoepelen en worstelen. Met het badhuis verbonden waren concertzalen, bibliotheken en tuinen. In zijn beste vorm was het badhuis een museum voor monumentale of eigentijdse kunst. Aan deze musea danken we het behoud van enkele van de beste kopieën van Griekse beelden en de grote collecties Romeinse beeldhouwkunst. De Stier van Farnese, de Hercules en de Torso van het Belvedere zijn blijven voortbestaan in de overblijfselen van de thermen van Caracalla, en de beroemde Lacoöngroep is gevonden in die van Trajanus.

uit: de scheppende mens, Daniel Boorstin, Agon Amsterdam, 1993; vertaling Paul Syrier

badhuis, turkije

Istanboul, Turkije

badhuis, spanje

Malaga, Spanje

badhuis, rusland

Moskou, Rusland

badhuis, romeins

Bath, Groot-Brittannië

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s