De informele kunst ontwikkelt zich in het na-oorlogse Europa

In het na-oorlogse Europa dreunt de verwoesting van de Tweede Wereldoorlog door. Menselijke waardigheid en joods-christelijke normen hebben meer dan een knauw gekregen. Datzelfde gold voor opvattingen over wat kunst vermag. De traditionele schilderkunst kreeg kritiek. Maar juist de kunst leende zich voor het herwinnen van vrijheid. In de kunst mag je onafhankelijkheid verwachten. En zijn emoties zonder remmingen uitdrukken niet bij uitstek de grondslagen van kunst?

Emilio-Vedova; artbrutEmilio-Vedova; artbrut3

Schilderijen van de Italiaan Emilio Vedova (1919-2006)

In Europa is er onder kunstenaars een groeiende belangstelling voor uitingen van kinderen, waanzinnigen en niet-westerse culturen. Kunstenaars probeerden van dwingende regels voor penseelvoering, kleurgebruik, compositie en voorstelling af te komen. Het moest gaan over spontaniteit. Kunstenaars kozen voor het direct schilderen: direct op het doek, zonder voorstudie en zonder correctie. De andere kunst ontstond: un art autre. Die ging niet over schoonheid of goede smaak. Art Brut, Art Informel, Tachisme of lyrische abstractie noemen we deze periode ook wel.

hans hartung; artbrutOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Werk van de Duitser Hans Hartung (1904-1989)

In Europa werd Jean Dubuffet (1901-1985, Fr) het meest spraakmakende voorbeeld van deze stroming. Kunst die zich slechts richtte op het oog en niet tot de geest, wees hij af. Dubuffet was voor de democratisering van de kunst. Als gewone man maakte hij gewone kunst voor gewone mensen. Dubuffet raakte in de ban van tekeningen en schilderijen die geestesziekten maakten. Kunst die waarachtigheid bood, vond de Fransman.

henri michaux, artbruthenri michaux, artbrut4

De vlekkerige kunst van de Fransman Henri Michaux (1899-1984)

‘Het wezenlijke gebaar van de schilder is strijken en smeren. De toevallige klodders, onhandige missers, vormen die duidelijk niet kloppen en tegen de werkelijkheid ingaan, ik accepteer ze, omdat men zich daardoor bewust blijft van de hand van de schilder in het werk’, zei Dubuffet over de bedoeling van zijn oeuvre, dat uit meer dan 5000 werken zou bestaan.

bron: de Tweede Helft – Ad Visser, SUN Nijmegen, 1998

saura; art brut5

saura; art brut2

De portretten van de Spanjaard Antonio Saura (1930-1998)

wols, artinformelwols, artinformel3

Onder de artiestennaam Wols schilderde de Duitser Wolfgang Schulze (1913-1951) zijn informele werken.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s