Modernist Max Dupain kreeg laat erkenning

max dupain; beach2max dupain; beach4max dupain; beach6max dupain; beach8Max Dupain (1911-1992, Sydney, Aus) fotografeerde op modernistische wijze, was zijn tijd vooruit, verdiende de kost met reklame-fotografie en kreeg pas laat erkenning voor zijn (vrije) werk.

Op modernistische wijze wil hier zeggen dat Dupain begrippen met zintuigen verbond. Zijn strandfoto’s waren daar een voorbeeld van. Perfecte lichamen, zonovergoten stranden, kalme zee. Dat is de symboliek voor de onbekommerde zomer waar ieder mens recht op heeft na een jaar hard werken. In de details moet je daar dan van afwijken. Dat perfecte lichaam is dan toch niet zo perfect. Het zand blijkt plakkerig en kruipt in je zwembroek. De mensen zien er eerder peinzend dan genietend uit. Verschuilen zich onder een grote schaduwbrengende hoed. Kijken naar iets in de verte waardoor het voor ons als kijker gissen en raden wordt. Zijn ze in zichzelf gekeerd of gaat hun aandacht uit naar de anderen op het strand?

In de jaren 30 was Dupain veel op de Australische en andere stranden te vinden. De foto’s werden eerst over het hoofd gezien. Later kreeg Dupain erkenning voor zijn vrije werk dat oog voor detail en voor het humane laat zien. Zijn foto’s hebben compositorische waarde; hebben altijd een mooie balans in de zwart en wit-verhouding en hebben oog voor het licht. Daarnaast toveren ze ook nogal eens een glimlach op het gezicht door de inhoud.

max dupain; beachmax dupain; beach3max dupain; beach5max dupain; beach7

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s