Alba de Céspedes pent in een verboden schrift

alba de cespedes; msn.combron beeld: msn.com

Schrijfster Alba de Céspedes werd in 1911 geboren uit een Cubaanse vader en een Italiaanse moeder. Haar geboorteplaats: Rome. Haar eerste roman werd verboden vanwege de al te zelfstandige vrouwelijke personages. Tijdens de oorlog zat ze in het actieve verzet en werd twee keer gevangen genomen. Daarna werkte ze als journaliste bij radio en tv; schreef ze proza en poëzie en teksten voor het toneel.

In haar roman Verboden schrift volgen we Valeria in het Rome van de jaren 50 (vorige eeuw). Ze leidt een onopvallend leven als vrouw uit de Italiaanse middenklasse. Ze is moeder, echtgenote en kantoorbediende. Haar leven zal ingrijpend veranderen als ze besluit om in een schrift haar dagboek bij te gaan houden. Dat schrift koopt ze bij de lokale tabakszaak.

Bij de tabakszaak was het heel druk. Terwijl ik op mijn beurt wachtte, met het geld al afgepast in mijn hand, zag ik een stapeltje schriften in de etalage. Het waren dikke, glanzende zwarte schriften, zoals we die vroeger op school hadden en waarin ik altijd – nog voordat ik ze in gebruik nam – vol toewijding op de eerste pagina mijn naam schreef: Valeria. Doe ook maar zo’n schrift, zei ik terwijl ik in mijn tas zocht naar meer geld. Maar toen ik opkeek, zag ik dat de tabaksverkoper een streng gezicht had getrokken en hij zei: Dat kan niet, dat is verboden. Hij legde me uit dat die agent elke zondag bij de deur de wacht hield om te controleren of er alleen tabakswaren werden verkocht, en niets anders. Ik was als enige overgebleven in de winkel. Ik heb het nodig, zei ik, ik heb het dringend nodig. Ik sprak fluisterend, opgewonden, ik was bereid om aan te dringen, te bidden en te smeken. Hij keek even om zich heen, pakte toen vlug een schrift en gaf het me over de toonbank aan, terwijl hij zei: Stop het onder uw jas.

uit: verboden schrift, Meridiaan Amsterdam, 2023; vertaling Manon Smits

Alba de Céspedes (1911-1997, Rome, It)

Plaats een reactie